STACJA-KONSULTACJA.PLDowiedz się, o co chodzi | WYRAŹ ZDANIEWeź udział w konsultacjach | KONSULTOMATWrzuć dokument i uruchom własne konsultacje |
użytkownik | komentarz |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 180 Cel główny: Zdrowe, aktywne i zamożne społeczeństwo Treść uwagi/propozycja zmiany: Dodanie projektu kluczowego pt. "Utworzenie Kujawsko-Pomorskiego Ośrodka Wsparcia Organizacji Pozarządowych oraz oddolnych Ruchów Społecznych" "Celem projektu jest utworzenie regionalnego ośrodka, który będzie prowadził monitoring, badania i analizy rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w województwie kujawsko-pomorskim, zapewniał wsparcie wszystkim podmiotom działającym w tym zakresie, koordynował i monitorował działania instytucji publicznych w zakresie szeroko rozumianej budowy społeczeństwa obywatelskiego. Ośrodek będzie gromadził i upowszechniał dane służące kreowaniu optymalnej polityki w przedmiotowym zakresie w województwie kujawsko–pomorskim, będzie także pomocny przy opracowywaniu kryteriów merytorycznych dla przygotowywanych konkursów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego oraz sporządzaniu projektów w ramach wsparcia budowy społeczeństwa obywatelskiego. Uzasadnienie uwagi: Działania w przedmiotowym zakresie są rozproszone, organizacje społeczne i ruchy społeczne nie posiadają miejsca, do którego mogłyby się zwrócić o pomoc w przypadku problemów lub potrzeb, brak jest centralnej instancji wspierającej kształtowanie polityk regionalnych w tym zakresie, nie ma tez mechanizmów wspierających uwzględnienie rozwoju społecznego w tym zakresie w RPO. |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 139 4. Kultura, sztuka i dziedzictwo narodowe Treść uwagi/propozycja zmiany: Uzupełnić (dodać) punkt "Wspieranie działalności organizacji społecznych działających w dziedzinie kultury" "Kierunek dotyczy działań mających na celu wspieranie funkcjonujących na terenie województwa organizacji społecznych działających w sferze kultury. Dotyczy przede wszystkim działań, które będą odnosiły się do trzech aspektów funkcjonowania organizacji społecznych: promowania współtworzenia kultury (realizowanej w sposób sformalizowany, w organizacjach), wsparcia organizacyjnego dla organizacji społecznych (w tym wsparcia pracowników, członków i wolontariuszy) oraz promowania województwa poprzez udział w działania na najwyższych poziomach krajowych (festiwale, przeglądy itp.) oraz na arenie międzynarodowej." Uzasadnienie uwagi: Zapis analogiczny do zapisu "Wspieranie działalności klubów i organizacji sportowych" |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 138 Treść uwagi/propozycja zmiany: Przeformułować "kadra o określonych kwalifikacjach" Uzasadnienie uwagi: Jest to określenie wysoce nieprecyzyjne: przez kogo określonych, w jaki sposób określonych? |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 137 Treść uwagi/propozycja zmiany: "Wzrost liczby wykwalifikowanej kadry w obszarze pomocy społecznej i integracji, w tym w obszarze działalności opiekuńczych" powinien być zastąpiony określeniem "Dopasowanie liczby osób pracujących w obszarze pomocy społecznej i integracji, w tym w obszarze działalności opiekuńczych oraz kwalifikacji tych osób do rzeczywistych potrzeb społecznych" Uzasadnienie uwagi: Wzrost liczby zatrudnionych osób nie wydaje się być właściwym miernikiem - równie ważna jest struktura zatrudnienia i właściwy (adekwatny do potrzeb) dobór kompetencji. Zwiększenie liczby pracowników w jednej z części województwa spełnia pierwotne kryterium, nie rozwiązując kompleksowo problemu całego województwa. |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 137 Treść uwagi/propozycja zmiany: Połączenie punktów "Aktywizacja seniorów oraz integracja międzypokoleniowa" i "Rozwój idei solidaryzmu międzypokoleniowego" oraz wprowadzenie dodatkowego punktu "Budowanie szerokich partnerstw wewnątrz- i międzysektorowych, w tym międzynarodowych". "Kierunek dotyczy ogółu działań o charakterze budującym partnerstwa służące efektywniejszemu wykorzystaniu zasobów, skuteczniejszemu rozwiązywaniu problemów oraz nawiązywaniu długoterminowej współpracy, jak też budowaniu wzajemnego zaufania pomiędzy różnymi podmiotami." Uzasadnienie uwagi: Liczne badania wskazują, że jednym z podstawowych problemów w naszym kraju jest brak zaufania - zarówno na poziomie indywidualnym (osoby, podmioty), jak i grupowym (poszczególne sektory). Jedynym skutecznym sposobem na przełamanie tej bariery jest skuteczna, rzeczywista współpraca pokazująca możliwości i korzyści wynikające ze wspólnych działań. Interwencja publiczna w tym zakresie może być czynnikiem znacznie przyspieszającym ten naturalny proces, swoistym katalizatorem pozytywnej zmiany. |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 130 Treść uwagi/propozycja zmiany: "Rozwój edukacji regionalnej" powinien brzmieć "Rozwój edukacji regionalnej i lokalnej" Następnie "Kierunek dotyczy wszelkiego rodzaju działań o charakterze edukacyjnym, promocyjnym lub organizacyjnym związanych z rozwojem edukacji regionalnej. " należy dodać "i lokalnej". Uzasadnienie uwagi: Edukacja regionalna jest wprawdzie ważna, ale nawiązanie lokalne stanowi podstawową więź z regionem - aspekty lokalne dla mieszkańców Kujaw i Pomorza mogą znacznie się różnić, więc dopiero na bazie/w kontekście lokalnej historii, przyrody itp. można zadbać o skuteczną edukację regionalna, które nie będzie oderwana od najbliższego otoczenia, ale pozwoli na zrozumienie jego pełnego kontekstu. |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 70 Treść uwagi/propozycja zmiany: Uzupełnienie zapisu "rozwoju społecznym –którego celem będzie wyposażenie społeczeństwa w wiedzę, umiejętności oraz postawy sprzyjające długiemu życiu w zdrowiu i dobrej sytuacji materialnej, a jednocześnie stymulujące rozwój nowoczesnej, efektywnej gospodarki" o sformułowanie "opartej o silne więzi społeczne" Uzasadnienie uwagi: Celem nie jest doprowadzenie do sytuacji, w której niewielka grupa osób będzie gromadziła profity z rozwoju, nie przekazując nic pozostałym mieszkańcom. Kluczem do sukcesu nie jest też też "siłowa" redystrybucja dóbr i środków, ale stworzenie sytuacji, w której "lokomotywy" gospodarki będą na tyle silnie osadzone w regionie i powiązane ze społeczeństwem, że zadbają także o rozwój swojego otoczenia (kwestia świadomościowa). |
Janusz Wiśniewski | Nr strony: Propozycja do całości Strategii, w tym do przyszłych założeń dokumentów wymienionych na str. 191-192. Treść uwagi/propozycja zmiany: Proponuję dodać do opisu kierunków i sposobów wdrażania Strategii – jako zasadę horyzontalną – rozwijanie aktywności obywatelskiej i społeczeństwa obywatelskiego będącej jednym z priorytetowych celów rozwoju społeczności mieszkańców regionu. Zasada rozumiana jako uwzględnianie w politykach rozwojowych, zwłaszcza w obszarach polityki w obszarze społeczeństwo. Uzasadnienie uwagi: Przyjęcie takiej zasady horyzontalnej stanie się gwarantem ujęcia w kształtowaniu metod wdrażania Strategii sposobu działania bazującego na partycypacji obywatelskiej, włączania obywateli do współtworzenia i realizacji oraz monitorowania wraz z ewaluacją poszczególnych polityk i programów. Propozycja nie jest jedynie oczekiwaniem stosowania prawnie obligatoryjnych konsultacji społecznych, lecz szerszym, rzeczywistym tworzeniem warunków dla partycypacji i dbałości o dobro wspólne w samorządach wszystkich szczebli. Postuluję powołanie zespołu eksperckiego o charakterze grupy roboczej, który mógłby opracować i w sposób ustalony wspierać wdrożenie zasady w Strategii i dokumentach operacyjnych. Załącznik nr 1. Tabela celów i kierunków rozwoju na str. 201 zawiera taki wskaźnik jak 2102. Rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Został zapisany w pkt. 2 Zdrowe, aktywne i zamożne społeczeństwo 21. Aktywność społeczna i rozwój społeczeństwa obywatelskiego. Zawęża ten zakres celów i kierunków rozwoju do wybranego obszaru. Tymczasem „Aktywność społeczna i rozwój społeczeństwa obywatelskiego” należy traktować „międzyresortowo”, przekrojowo jako oczekiwane oddziaływania i efekt. Podejście stosujące takie kryterium horyzontalne będzie się do tego przyczyniać. |
Karol Karol Gutsze | Nr strony: 37 Wyzwanie8.Nowoczesny sektor rolno-spożywczy Treść uwagi/propozycja zmiany: Uzupełnienie wprowadzenia o akapit: Innowacją w skali kraju jest połączenie sektora rolno-spożywczego z sektorem społecznym poprzez uruchomienie na bazie funkcjonujących gospodarstw rolnych sieci tzw. gospodarstw opiekuńczych, w których realizowana jest opieka nad seniorami, osobami z niepełnosprawnościami itp. Uzasadnienie uwagi: Są to innowacyjne zagadnienia międzysektorowe, które w pełni odzwierciedlają obecne trendy rozwojowe, stanowią szansę dla sektora i jednocześnie są innowacją w skali co najmniej krajowej. |
Janusz Wiśniewski | Nr strony: 133-134 w zakresie stosowania zasady pomocniczości Treść uwagi/propozycja zmiany: Należy przeformułować opis i dodać: Działania wdrażające strategie rozwoju ukierunkowane będą na coraz szersze włączanie mieszkańców wspólnot samorządowych, w tym zwłaszcza organizacji obywatelskich, w realizację zadań publicznych służących zaspokajaniu potrzeb i kreujących rozwój regionu, jednocześnie wzmacniając w ten sposób społeczeństwo obywatelskie, samoorganizację obywateli, przyczyniając się do poprawy poczucia wspólnoty i wzajemnego zaufania. *** Stąd konieczne jest zatem aktywne działanie stymulujące wzrost aktywności obywatelskiej, tworzącej warunki i przyjazne otoczenie dla poszerzania zakresu aktywności – realizacji zadań publicznych przez samych mieszkańców. Dlatego najważniejsze jest stosowanie podejścia nastawionego na efektywność działań, jakość, standard i gwarantowane efekty poprzez wizja rozwoju regionu, w którym samorządy jako wspólnoty wspierają samoorganizację obywateli, nie zastępując ich w zaspokajaniu potrzeb. Wizja w praktyce oznaczać powinna realizację zasady „jeśli obywatele – mieszkańcy mogą coś realizować samodzielnie, to samorząd nie monopolizuje tych działań, nie traktuje jako „publiczne” czyli gminne/urzędowe. Publiczne oznaczać winno wspólne, zarządzane przez podmioty, w tym pozarządowe, które gwarantują najlepszą jakość i efektywność. *** Działania wdrażające strategie rozwoju ukierunkowane będą na coraz szersze włączanie mieszkańców wspólnot samorządowych, w tym zwłaszcza organizacji obywatelskich, w realizację zadań publicznych służących zaspokajaniu potrzeb i kreujących rozwój regionu, jednocześnie wzmacniając w ten sposób społeczeństwo obywatelskie, samoorganizację obywateli, przyczyniając się do poprawy poczucia wspólnoty i wzajemnego zaufania. Wówczas przytoczone w opisie pojęcia takie jak „deinstytucjonalizacja” i „rozwój partycypacji publicznej” byłby coraz bardziej dostrzegany, a mniej życzeniowym postulatem. Jako przedstawiciel organizacji pozarządowej najbliższe i najlepiej znane są mi możliwości rozwiązań w obszarze usług społecznych, zdrowotnych, edukacyjnych. Jednakże aktywność obywatelska jest możliwa w wielu kolejnych obszarach zadań publicznych zaspokajających potrzeby i kreujących rozwój mieszkańców regionu. Wśród oczekiwanych kierunków rozwoju, działań i pożądanych efektów znaleźć się powinny nawet nie tyle wskaźniki powszechnie przyjmowane (jak np. liczba organizacji na 1000 m-ców, liczba osób zaangażowanych w działania organizacji społecznych), lecz bardziej takie jak: - liczba zadań publicznych powierzanych organizacjom pozarządowym, - liczba obszarów zadań publicznych powierzanych organizacjom pozarządowym, - liczba przedsięwzięć projektowych realizowanych przez organizacje obywatelskie, - budżet samorządów lokalnych i regionalnego przeznaczany na zadania zlecane, - liczba partnerskich, wspólnych przedsięwzięć projektowych realizowanych przez organizacje obywatelskie z NGO w roli lidera, - liczba odbiorców ww. działań, - inne określające stopień i zakres zaangażowania mieszkańców w wolontariat. Uzasadnienie uwagi: Powyższe ukierunkowanie co do zasady słuszne wymaga jednakże bardziej jednoznacznego postawienia za cel rozwoju społeczeństwa obywatelskiego poprzez upodmiotowanienie obywateli – mieszkańców na skutek powierzania zadań publicznych do realizacji przez zorganizowanych obywateli. Powyższy opis cyt. „Przy prawidłowo funkcjonującym społeczeństwie obywatelskim właściwie funkcjonuje zasada pomocniczości (subsydiarności) w życiu społeczno-gospodarczym” ma cechy postawy swoistego wyczekiwania na to, aż społeczeństwo obywatelskie zacznie „funkcjonować prawidłowo”, to efekt prawdopodobnie krytycznej oceny niskiego poziomu aktywności (bardzo mała liczba NGO w regionie, niska aktywność społeczna). Krytyczna ocena i oczekiwanie zmian nie przyniosą oczekiwanej zmiany. Słaby stan aktywności obywatelskiej, angażowania i wpływu, uczestnictwa w życiu wspólnot samorządowych niewiele się zmienia na lepsze mimo przeznaczania znaczących środków finansowych na organizacje infrastrukturalne jak Lokalne Grupy Działania. Problemy w zakresie aktywności, partycypacji obywatelskiej i ich przyczyny jak widać nie są rozwiązywane. Stąd konieczne jest zatem aktywne działanie stymulujące wzrost aktywności obywatelskiej, tworzącej warunki i przyjazne otoczenie dla poszerzania zakresu aktywności – realizacji zadań publicznych przez samych mieszkańców. Dlatego najważniejsze jest stosowanie podejścia nastawionego na efektywność działań, jakość, standard i gwarantowane efekty poprzez wizja rozwoju regionu, w którym samorządy jako wspólnoty wspierają samoorganizację obywateli, nie zastępując ich w zaspokajaniu potrzeb. Wizja w praktyce oznaczać powinna realizację zasady „jeśli obywatele – mieszkańcy mogą coś realizować samodzielnie, to samorząd nie monopolizuje tych działań, nie traktuje jako „publiczne” czyli gminne/urzędowe. Publiczne oznaczać winno wspólne, zarządzane przez podmioty, w tym pozarządowe, które gwarantują najlepszą jakość i efektywność. Działania wdrażające strategie rozwoju ukierunkowane będą na coraz szersze włączanie mieszkańców wspólnot samorządowych, w tym zwłaszcza organizacji obywatelskich, w realizację zadań publicznych służących zaspokajaniu potrzeb i kreujących rozwój regionu, jednocześnie wzmacniając w ten sposób społeczeństwo obywatelskie, samoorganizację obywateli, przyczyniając się do poprawy poczucia wspólnoty i wzajemnego zaufania. Wówczas przytoczone w opisie pojęcia takie jak „deinstytucjonalizacja” i „rozwój partycypacji publicznej” byłby coraz bardziej dostrzegany, a mniej życzeniowym postulatem. Jako przedstawiciel organizacji pozarządowej najbliższe i najlepiej znane są mi możliwości rozwiązań w obszarze usług społecznych, zdrowotnych, edukacyjnych. Jednakże aktywność obywatelska jest możliwa w wielu kolejnych obszarach zadań publicznych zaspokajających potrzeby i kreujących rozwój mieszkańców regionu. Wśród oczekiwanych kierunków rozwoju, działań i pożądanych efektów znaleźć się powinny nawet nie tyle wskaźniki powszechnie przyjmowane (jak np. liczba organizacji na 1000 m-ców, liczba osób zaangażowanych w działania organizacji społecznych), lecz bardziej takie jak: - liczba zadań publicznych powierzanych organizacjom pozarządowym, - liczba obszarów zadań publicznych powierzanych organizacjom pozarządowym, - liczba przedsięwzięć projektowych realizowanych przez organizacje obywatelskie, - budżet samorządów lokalnych i regionalnego przeznaczany na zadania zlecane, - liczba partnerskich, wspólnych przedsięwzięć projektowych realizowanych przez organizacje obywatelskie z NGO w roli lidera, - liczba odbiorców ww. działań, - inne określające stopień i zakres zaangażowania mieszkańców w wolontariat. |