STACJA-KONSULTACJA.PLDowiedz się, o co chodzi | WYRAŹ ZDANIEWeź udział w konsultacjach | KONSULTOMATWrzuć dokument i uruchom własne konsultacje |
użytkownik | komentarz |
Latarnik | Część dokumentu, do którego zgłoszona jest uwaga (fragment oraz strona dokumentu): cały dokument Treść uwagi / sugestii: Latarnicy to grupa wolontariuszy działająca w całej Polsce w ramach programu Polska Cyfrowa Równych Szans prowadzonego prze Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” na zlecenie Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji. Program ten ma na celu wprowadzanie w sferę nowoczesnej technologii osób 50+ oraz wykluczonych cyfrowo, co z istotnym skutkiem udaje się czynić (aktualnie ponad 200tyś przeszkolonych osób). Prócz szkoleń stricte cyfrowych Latarnicy prowadzą również szereg działań animacyjnych i aktywizujących lokalne społeczności. Jest to jedna z niewielu grup potrafiąca dostrzec problem wykluczenia nie tylko cyfrowego na wielu przenikających się płaszczyznach. Na aktualnym etapie po uzgodnieniach z MAC projekt PCRS przewiduje tworzenie we współpracy z samorządami Latarni Cyfrowych – czyli lokalnych przestrzeni animacji cyfrowej mogących działać w szerokim spektrum pomocy zarówno osobom 50+, czy bezrobotnym oraz innym grupom społecznym w zakresie szkoleń m. in. z EPUAP, ZIP, animacji grup nieformalnych tzw. Meetupów, hackarspaców, itp. szkoleń TIK dla nauczycieli, wprowadzania edukacji cyfrowej już na poziomie przedszkolnym, wsparcia merytorycznego w zakresie IT dla NGO, samorządu, i wiele innych. Zakres i forma działalności Latarni Cyfrowych zależy tylko i wyłącznie od ustaleń na płaszczyźnie Samorząd-SMWI-Latarnicy Poniżej kilka przykładów działań stanowiących uwagi do poszczególnych dokumentów przedstawionych do konsultacji: Program rozwoju szkolnictwa wyższego 1. Stworzenie platformy wolontariatu, na której mogliby się rejestrować np. studenci i zgłaszać swoje aktywności (podobnie jak raporty na latarnicy.pl). 2. Pakiet startowy wolontariusza - tj. wytyczne do tego, co należy zrobić, by zostać nagrodzonym za aktywność w wolontariacie - np, jakieś nagrody, gadżety atrakcyjne dla studentów, pokrycie kosztów, wyjazdy doszkalające). 3. Pozyskanie partnerów zewnętrznych (np. sanatoria), celem ustanowienia modelowej współpracy klastrowej. Sanatoria tworzą zapotrzebowanie na nowych pracowników, nie tylko dobrze wykształconych, ale również z odpowiednimi postawami etycznymi, które kształtuje wolontariat. Uczelnie oferują obecnie kierunki kształcenia w ramach usług z branży medycznej, a NGO (np. Latarnicy) mogą oferować możliwość pracy wolontariackiej (np. prowadzenie zajęć z kuracjuszami jako pre-test do pracy). 4. Tworzenie gier miejskich, warsztatów we współpracy z instytucjami miejskimi, co sprzyja kształtowaniu proinnowacyjnych postaw społecznych (punkt: włączenie studentów w rozwój miasta). Testowanie tego typu projektów, pod kontem rożnych grup społecznych, w szczególności wykluczonych) 5. Stworzenie wzorcowego profilu wolontariusza - wyróżnienia dla studentów najbardziej aktywnych w wolontariacie. Program zabezpieczenia opieki zdrowotnej dla mieszkańców 1. Nie wystarczą same specjalistyczne programy zdrowotne, gdy kluczowe okazuje się dotarcie z informacją. W tym celu należy podejmować akcje profilaktyczne, zachęcające do aktywności (działania prowadzone już przez Latarników) m. In. przykładem takiego działania może być gra profilaktyczna "Dbam o zdrowie". Gra została opracowana przeze mnie jakieś 3 lata temu i składa się z kilku elementów, pozwalających szybko sprawdzić swoją ogólną kondycję zdrowotną (np. jazda na rowerze stacjnarnym (wytrzymałość), trening celności (wzrok), rozwiązanie labiryntu (sprawność intelektualna), mierzenie ciśnienia (choroby układu krążenia), obliczenie BMI (prawidłowa waga ciała). W zależności od uzyskanego wyniku z gry, uczestnicy kierowani są na specjalistyczne (płatne) badania lub zapraszani są na bezpłatne konsultacje w zakresie profilaktyki zdrowotnej (np. wykład z Latarnikiem o stronach www poświęconych zdrowiu). Ponadto wprowadzenie systemu nagród za przejście ścieżki zdrowotnej może zachęcać do wzięcia udziału w akcji. 2. Inne rodzaje ścieżek to np. REHABILITACJA. Nie dość, że uczestnik takiej akcji szybko sprawdza swoją kondycję to jeszcze promujemy aktywności i prawidłowe zachowania, które mają faktyczny wpływ na poprawę zdrowia. Odciągamy ludzi dzięki Program Rewitalizacji Miast W ramach rewitalizacji budynków, mogłyby powstawać w gminach Latarnie Cyfrowe, a działający tam na zasadach porozumień Latarnicy przyczynialiby się w znacznym stopniu do rewitalizacji społecznej danego obszaru, po przez właśnie animację cyfrową oraz wspólne z NGO tworzenie nowej jakości życia dla osób wykluczonych, bądź zagrożonych wykluczeniem, wychodząc z założenia by dać miejsce dla wspólnych działań i tworzenia produktów/usług, którymi będzie się można dzielić i współtworzyć z lokalną społecznością. Niestety, takich miejsc brak w miastach omawianego obszaru funkcjonalnego, zasadne byłoby więc ustanowienie takiego miejsca, które będzie służyło nie tylko NGO, ale będzie też polem do spotkań administracji, biznesu, wówczas będzie to przestrzeń uwzględniająca różne punkty widzenia. Program Strategiczny Gospodarka i rynek pracy W ramach tego programu to Latarnicy mogliby być Animatorami Rozwoju Społecznego, de facto już nimi są ze względu na rodzaj, formę oraz różnorodność swojej działalności. Powierzenie tej roli Latarnikom wraz z ewentualnym wsparciem merytorycznym ze strony PUP zapobiegło by dublowaniu działań i zmniejszeniu kosztów, a przyczyniło by się do wzmocnienia działań dzięki kompetencjom posiadanym przez Latarników i prowadzeniu przez nich szkoleń. Uzasadnienie uwagi / sugestii: To tylko niektóre propozycje działań możliwych do realizacji, przy współpracy Samorządów z Latarnikami. Pole tych działań jest bardzo szerokie i obejmuje sfery edukacji, kultury, biznesu, jak i osoby wykluczone. Istotnym jednak dla wszelkich dalszych działań jest tworzenie właśnie tych przestrzeni współpracy (Latarni Cyfrowych). Ich forma i zakres działań zależałby od konkretnych ustaleń z samorządem i potrzeb mieszkańców danej gminy (mogły by być to jednostki niezależne lub koordynowane wspólnie) Powyższe uwagi nie wyczerpują istoty współpracy, lecz nakreślają pewien obraz oddający główne założenia ewentualnych dalszych działań. Pomysłów i form możliwych aktywności można by mnożyć, opierając się zarówno o przykłady z polski jak i z zagranicy. Bogactwo wiedzy, jaka została zdobyta w ramach programu PCRS pozwalają dostrzec wiele dróg i rozwiązań opartych o szerokie spektrum doświadczeń. Chętnie tą wiedzą i doświadczeniem chcemy się podzielić. |
JS | Część dokumentu, do którego zgłoszona jest uwaga (fragment oraz strona dokumentu): Program Treść uwagi / sugestii: Popieram przedstawiony program rozwoju szkolnictwa wyższego. Uzasadnienie uwagi / sugestii: Program daje szanse na rozwój szkolnictwa wyższego w regionie. |